Wat is zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn?

Bekkenklachten zijn vaak voorkomende klachten in de zwangerschap en na de bevalling. Door de zwangerschap wordt het lichaam voorbereid op de bevalling en ontstaan veranderingen in het bekkengebied. Hormonen maken niet alleen de bekkengewrichten soepeler, maar ook de gewrichten in de onderrug. Deze functionele versoepeling maakt indaling en de bevalling beter mogelijk. Soms ontstaat tijdens houdingsverandering of langdurige lichaamshoudingen bekkenpijn. De pijn kan variëren van licht tot heel ernstig/invaliderend en kan wisselen over de dag of over een periode. De pijn kan samengaan met beperkingen in dagelijkse activiteiten. De ervaren beperkingen kunnen zowel vroeg als laat in de zwangerschap optreden. Helaas worden symptomen vaak niet herkend of op de juiste manier behandeld. Het is belangrijk dat vrouwen met bekkenpijn zich serieus genomen voelen en dat hun klachten worden aangepakt met een adequate behandeling, zodat ze kunnen genieten van hun zwangerschap.

Fysiotherapie bij bekkenklachten

Hoe herken je zwangerschapsgerelateerde bekkenklachten?

• Pijn in de onderrug, stuitje, schaambeen, liezen, achterzijde bovenbeen
  • Last bij transfers zoals bijvoorbeeld bij opstaan uit een stoel, draaien in bed, bukken, wandelen en traplopen
  • Pijn bij schokken zoals fietsen over een hobbel
  • Niet (goed) op een been kunnen staan
  • Startpijn, vermoeidheid

Wat kunnen we er aan doen?

Wij kunnen je begeleiden in het verbeteren van de kracht en functie van het bekken en de bekkenspieren zodat je beter kunt functioneren in de zwangerschap en na de bevalling je activiteiten en sporten weer geleidelijk kunt opbouwen.

Vergoeding / verdere info

Behandeling voor zwangerschapsgerelateerde bekken- of rugklachten vallen onder reguliere fysiotherapie behandeling.